Welkom in groep 5/6!

14 december 2018

Welkom op de pagina van groep 5/6! In onze groep zitten dit jaar 20 kinderen: 9 kinderen in groep 5 en 11 kinderen in groep 6. Voor deze groep staan twee leerkrachten. Op maandag en dinsdag juffrouw Jolijn Steeghs en op woensdag, donderdag en vrijdag juffrouw Irma van Rijt. Het is een enthousiaste groep, waarin we veel leren van en met elkaar.

Algemeen
Onderwijsassistente
Dit jaar hebben we het geluk dat juffrouw Maartje van der Heijden, de onderwijsassistente, ons ondersteunt in de klas. Zij ondersteunt dagelijks tijdens de rekenles, door groepjes kinderen te begeleiden tijdens het zelfstandig werken. De leerkracht in de klas geeft aan de andere groep instructie op dat moment. Deze ondersteuning zorgt ervoor dat de kinderen een optimale begeleiding krijgen en daarnaast zorgt het voor een prettige, rustige werksfeer. Ook ondersteunt juf Maartje tijdens de taal- en leesles, waar ze individueel of in kleine groepjes met kinderen gaat werken.

In groep 5-6 wordt lesgegeven vanuit verschillende methodes voor o.a taal/lezen, rekenen, zaakvakken en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast werken we met een weektaak. We leren kinderen zelfstandig werkjes in te plannen met behulp van een weektaak. De weektaak wordt door de leerkracht aangepast aan de behoefte en wensen van de kinderen uit de groep. Zo worden er kinderen uitgedaagd of krijgen kinderen extra hulp bij het onderdeel dat ze nog lastig vinden. Iedere ochtend wordt er gestart met een kwartier weektaaktijd. Tijdens deze weektaaktijd gaan kinderen zelfstandig aan de slag en werkt de leerkracht met groepjes kinderen in de vorm van pre-teaching. We vinden het belangrijk kinderen steeds meer zelf verantwoordelijk te maken voor hun eigen werk.

Tijdens de rekentijd besteden we in groep 5-6 aandacht aan het automatiseren van rekenonderdelen. In de vorm van spelletjes, klassikale oefeningen, werkbladen en buitenactiviteiten werken we aan het automatiseren van rekenonderdelen.

We vinden het in groep 5-6 ook erg belangrijk om het lezen te promoten. Dit doen we door zelf meerdere malen per dag voor te lezen. De kinderen genieten en luisteren gericht naar het verhaal. Daarnaast stimuleren we het vrij lezen, door hier ook momenten in de week voor in te bouwen. Ook kiezen we jaarlijks een project dat aansluit bij leespromotie. De kinderen maken hierbij kennis met soorten boeken en leren daarnaast verschillende vaardigheden, die gekoppeld zijn aan de 21 Century Skills.

Terug naar overzicht