Welkom op de pagina van groep 5/6

16 september 2023

In onze groep zitten 20 kinderen: 8 kinderen in groep 5 en 12 kinderen in groep 6.
Juffrouw Daniëlle werkt op maandag en dinsdag in de groep en juffrouw Irma op woensdag, donderdag en vrijdag.
Op dinsdag krijgen we gymles van meester Ted. Ook zien we juffrouw Maartje en juffrouw Merel bij ons in de groep. Zij ondersteunen kleine groepjes kinderen bij verschillende vakken.

In groep 5/6 hebben de kinderen de overstap gemaakt naar de bovenbouw. Wij zijn nu échte bovenbouwers! En bij bovenbouwers hoort ook steeds meer inspraak en verantwoordelijkheden. Met de kinderen wordt er gekeken naar hoe we het in onze klas willen, wat de kinderen al zelf kunnen en waar nog hulp bij nodig is.

Dit doen we op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling o.a. met groepsvergaderingen, rollenspellen, spelletjes en coöperatieve werkvormen waarbij iedereen een onmisbare rol heeft. Ook op cognitief gebied streven we ernaar de kinderen meer verantwoordelijkheden en inspraak te geven.

In onze groep werken we met een weektaak. We leren kinderen hierbij zelfstandig werkjes in te plannen. De weektaak wordt in overleg met de leerlingen door de leerkracht aangepast aan de behoefte en wensen van de kinderen. Samen stellen we doelen waar we de komende periode aan gaan werken. Zo worden de kinderen uitgedaagd of krijgen ze extra hulp bij een onderdeel dat ze nog lastig vinden.

We vinden het belangrijk kinderen verantwoordelijk te maken voor hun eigen ontwikkeling. Vier keer per week werken we hier ook aan door het rekenprogramma Bareka in te zetten. Kinderen kiezen onder begeleiding van de leerkracht herhalingsdoelen en nieuwe doelen en werken hierbij groepsdoorbroken met behulp van spelletjes, computertaken en werkbladen aan het goed en snel leren rekenen.

We hebben met de andere groepen onze lesroosters op elkaar afgestemd, zodat we bij verschillende vakken groepsdoorbroken kunnen werken. In onze groep werken we dagelijks aan het automatiseren van de doelen bij rekenen, spelling en het technisch lezen. We herhalen de doelen, zodat de kennis geen mogelijkheid krijgt om ver weg te zakken. Onze thema’s van de zaakvakken staan voor één jaar vast en worden schoolbreed met elkaar afgestemd.

We werken met de methode VierKeerWijzer voor de zaakvakken. ‘VIER’ staat voor: Vragen, Ik, Ervaren en Experimenteren, Resultaat en Reflectie.We verweven het thema zoveel mogelijk in de overige vakken. Zo maken we de schrijflessen, creatieve lessen en muzieklessen passend bij het thema.

Wij vinden het belangrijk om een goed contact met ouders te hebben. Via ons ouderportaal houden we ouders op de hoogte van wat er in de klas speelt. Ook plaatsen we hier regelmatig foto's van in onze fotoalbums, zodat ouders deze thuis kunnen bekijken en hierover met hun kinderen in gesprek kunnen gaan. 

We gaan er met z’n allen een heel leuk en leerzaam schooljaar van maken!

Terug naar overzicht